Iværksættertanker bag om BLOCH EGÅ – Influencerland for begynder #2: To follow or not to follow

Iværksættertanker bag om BLOCH EGÅ – Influencerland for begynder #2: To follow or not to follow

Hvad er oprigtighed på Instagram egentlig? Ordbogen kan fortælle os, at oprigtighed bl.a. er synonym for at være ærlig, uforfalsket, uforstilt og ægte. Er det overhovedet muligt at snakke om oprigtighed på Instagram i så fald? Man kan vel godt være ægte og forstilt på samme tid? Selv profiler der ellers fokuserer på at fortælle og vise livet fra flere sider; det ryddelige såvel som beskidte køkken, den store familiemiddag såvel som havregrøden, regnvejret såvel som solskinnet, I ved, hvad vi mener, alle profiler sorterer jo stadig i deres (vores) måder at fremvise ”den rodede del af livet”? Oprigtighed på Instagram handler vel efterhånden om at vi erkender, at vi alle fremstiller vores oplevelser på en filtreret måde uanset om det drejer sig om regnvejr eller solskin. Vi kan ikke rigtig løbe fra det, og det er vel egentlig helt fint, så længe vi ikke forsøger at pakke det ind som noget andet end det er. Vi har flere gange den seneste tid snakket om oprigtighed ifm. typer af følgere, og det har medført en undren, som vi vil forsøge at dele med jer.

Dét der med ”antal følgere” for BLOCH EGÅ, det er opadgående, når vi kigger over en lang periode, men over få dage kan vores følgerantal gå op og ned, som en yo-yo. Vi er jo stadig så nye, og har stadig så få følgere, at vi lægger mærke til, når der kommer nye, og når nogle andre smutter. Men naturligvis ikke hvem. Det har givet anledning til flere snakke herhjemme, der endnu en gang får os til at opleve Instagram som noget nær en sær størrelse – i hvert fald når man er en lille nystartet business. Det her indlæg er vel i og for sig en forlængelse af det skriv, vi lavede om ”Influencer-land for begyndere”, hvor vi forundres over, hvordan det er en jungle at lære de sociale spilleregler omkring såkaldte influencers at kende, og vi spørger om alle i dag kan bede om gratis produkter blot fordi de har en online profil?

Insta-land er altså en lidt uoverskuelig verden for os – tilmed lidt energidrænende – og det er bestemt heller ikke hér vi lægger vores primære tid. Må man sige det højt uden at blive ekskluderet fra fællesskabet? Det er muligt, at man i drejebogen for virksomhedsførelse anno 2018 ”bør og skal” være meget aktiv på SoMe-kanalerne, hvis man vil have en chance som virksomhed i denne tidsalder, men vi mener også, at vi alle trænger til at ”offline” lidt oftere. Det skulle være så sundt at være tilstede med dem omkring os. Bestemt ikke at vi er hellige på det punkt – overhovedet ikke. Efter nogle ret hektiske første uger, hvor vi følte, at vi var nødt til at være online hele tiden for at like, følge, kommentere osv. på andres profiler, fandt vi ud af, at det vist bare ikke er vejen frem os. Det var noget nær stressende og egentlig ikke særligt givende for os – måske i følgerantal, men ikke for os som virksomhed og mennesker. Så det holdt vi op med.

Som BLOCH EGÅ-profilen liker vi jo naturligvis selv billeder hos personer, virksomheder o.l., som vi gerne vil have til at ”opdage” os. Det er åbenlyst for enhver. Vi følger også personer, virksomheder o.l. som vi gerne vil have til at ”opdage” os, som vi finder inspirerende, og hvor vi i nogle tilfælde har en eller anden form for – overfladisk, bevares – relation. Hvad vi dog ikke gør er at ”unfollowe”. Her snakker vi primært business to business. Det er noget sært noget, og det er tydeligt, når nye følgere er en virksomhed, der enten leverer IT-løsninger, regnskabsprogrammer osv., eller hvis det vitterligt ikke giver nogen mening, at profilen følger os. Når det er helt random. Hvilket det jo så også er. Det er helt super, at andre virksomheder, der leverer ydelser, som vi potentielt kan få brug for i fremtiden, vælger at følge os – det kan der være mange grunde til, og vi gør det jo netop også selv. Som start-up kan det generelt være inspirerende at følge andre start-ups. Hvad vi ikke anser som særligt super er, når selvsamme virksomheder (eller privatpersoner) går ind og ”unfollower” et par dage senere. Vi opdager såmænd ikke, hvem det drejer sig om, da det jo er ligegyldigt, men det er en spøjs adfærd i vores optik. Vi er ikke interesserede i følgere, som ikke følger os af nogen anden grund end at gøre opmærksom på sig selv – for derefter at smutte igen. Skulle det få os til at kontakte dem senere hen og indgå et samarbejde af den ene eller anden art? Det er muligvis bare en masse robotter, der står og fyrer profilerne ud i æteren for X antal kroner, men det er egentlig ret irriterende. Hvis der sidder mennesker på den anden side, er det om muligt lidt mere irriterende.

Vi er stadig rookies i Insta-land, men vi forsøger at være her på præmisser, der giver mening for os, og ikke bare for at gøre som ”vi burde”. Når vi siger, at det vel egentlig ville være sundt for os alle at ”offline” lidt oftere, så er det ikke for at løfte pegefingre, så er det mest fordi, vi også selv har oplevet, hvad man går glip af lige dér foran én i den ”virkelige” verden. Så når vi går online, skal det altså helst give lidt mere mening end endeløse likes og følgere, der måske absolut ingen interesse har i os og BLOCH EGÅ. Man giver lidt og man tager lidt, sådan er gamet, men der må da være en eller anden form for oprigtig interesse, vi kan stille som minimumsforventning til hinanden – også på Instagram?

Desuden kunne det være fedt, synes vi, hvis Instagram tydeliggjorde ”you have been unfollowed by XXX” i samme stil, som mediet gør opmærksom på nye følgere. Der er tydeligvis et meget strategisk spil kørende ift. at følge alt og alle for så at ”unfollowe” bagefter – og folks adfærd, influencers såvel som virksomheder, ville sikkert ændre sig, hvis det var lige så tydeligt, når man trykker ”unfollow” som ”follow”? Eller hvad?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *