Iværksættertanker bag om BLOCH EGÅ – ”Influencer-land” for begyndere – hvordan ser oprigtigt engagement ud på de sociale medier?

Ja, hvor skal vi næsten starte? De sociale medier får en helt anden status – og giver en helt anden stressfaktor – når man åbner en webshop. Vi oplever nogle udfordringer ved hele ”influencer”-feltet, som både gør os nysgerrige og forundrede.

Som privatpersoner bruger vi Instagram og Facebook, men vi bruger det faktisk ikke rigtig som ”forbrugere” – altså vi følger ikke som sådan virksomheder, butikker o.l. via vores private profiler. Meget lidt i hvert fald, selvom der er mange interiørbrands, som vi enten har herhjemme eller generelt er fascinerede af. Det husker vi også os selv på ift. BLOCH EGÅ – der sidder mennesker derude bag skærmene, som har opdaget os og som også har foretaget et køb hos os, men som ikke har et behov for at følge os på de sociale medier. Og det skal man altså huske, når man sidder som helt nyåbnet og bliver totalt fikseret på antallet af følgere – fordi det er det eneste (sammen med salg) som er synlig, positiv feedback. Det er svært ikke at gå op i likes og følgere, men sandheden er jo bare, at det er en lille del af den samlede virkelighed.

En veninde sagde her den anden dag, at mange i deres omgangskreds følger med (altså på den usynlige sidelinje) og synes at vi har gang i noget vildt spændende. Dét blev vi enormt glade for at høre, og det hjælper os til at huske på, at det ikke kun handler om antallet af synlige følgere, som naturligvis også tager lang tid at opbygge. Vi synes det er fedt, når vi får en ny følger, og vi sætter virkelig pris på de følgere, som er oprigtigt interesserede. Hvad der måske er knap så fedt, er dem, som følger os flygtigt pga. en konkurrence og ikke bliver hængende, når en giveaway er afsluttet. Vi vil hellere have kunder og andre, der finder os interessante, som ikke følger os på de sociale medier, end vi vil have folk som følger os i et kort stykke tid grundet en giveaway eksempelvis, og når de så ikke vinder, så har de ikke lyst til at følge os alligevel. Det er den tørre virkelig i SoMe, men det bliver bare for overfladisk, og det har vi det nok lidt anstrengt med. Derfor har vi valgt, at det ikke er et krav at følge os for at deltage i en giveaway o.l., for vores tanke er, at de som har lyst og behov, nok går ind og følger os alligevel. Så må vi se om det bliver en marketing-mæssig dødssynd, men vi skal jo gøre, hvad der giver god energi indvendigt, ikke?

Vi har snakket meget om, hvor mange giveaways, ambassadører og influencers vi skal give os i kast med. Hvor lægger vi bedst muligt vores energi og ressourcer? Hvornår er nogen en influencer – for det er vi jo sådan set alle sammen – men hvornår giver det mening i en kommerciel relation? Hvor meget skal vi som nyåbnet webshop give vores produkter gratis ud for at skabe kendskab til os – meget(!), men hvordan gør vi det bedst muligt?

Vi er blevet kontaktet en del gange af instagrammere, influencers, som gerne vil promovere vores HEXAGONS. Det tager vi som et MEGET stort kompliment. For os har det ikke nødvendigvis noget at sige om vedkommende har få hundrede følgere eller flere tusinde, men den måde man tager kontakt til os, dét har betydning. Nogle beskeder bærer meget præg af, at vedkommende sender en generisk besked rundt til dem, hvis produkt de godt kunne tænke sig – så længe det er gratis vel at mærke. Vi elsker de beskeder, hvor vi kan mærke, at personen brænder for vores produkt, har sat sig lidt ind i vores projekt ved at fortælle os deres tanker og idéer til promovering. Via et par samarbejder har vi også opdaget, at vi (selvfølgelig) kan stille nogle krav og have nogle forventninger til dem der gerne vil promovere vores produkt – det er en forhandlingsrelation, hvor man giver og modtager begge veje. Vi bliver jo også meget klogere hele tiden. Det er lækkert med engagement, og vi sætter virkelig stor pris på det, når det sker. Vi har dog også måtte sige nej tak (eller kan vi vente lidt?) til nogle, som ellers har virket som et godt match, men fordi vi er nødt til at bevare overblikket – ellers bliver vi alt for hurtigt hvirvlet ind i hele det her influencer-land, og det er vi lidt overrumplede af.

Det er relationsskabende – for os i hvert fald – når man viser, at man er oprigtigt interesseret i en virksomhed. Ikke kun fordi man gerne vil have deres produkt gratis. Der er skrevet meget om influencers, men ud fra vores oplevelser, mangler vi lidt virksomhedsperspektiverne fra praksis, altså erfaringer og oplevelser med influencerne. Det hele kan hurtigt blive lige lovligt indspist på Instagram (er vores umiddelbare indtryk), og det skal man måske også huske at udfordre? Relationen indebærer giver og modtager, men giveren er også modtageren, og modtageren er også giveren. Som virksomhed elsker vi oprigtige ambassadører for vores produkter – vi er bare ved at lære, hvordan oprigtighed og engagement egentlig ser ud på de sociale medier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *